ESA-Blog-Header-2.jpg

De 7 meest gemaakte fouten in evenementenveiligheid

Verkeerde keuzes doven het enthousiasme en de creativiteit die nodig zijn voor het organiseren van een gezellig en veilig evenement. Het zet je werkleven en privéleven meer onder druk dan nodig is.

Het organiseren van evenementenveiligheid is een vak.

En een vak moet je leren.

Bij het behalen van je rijbewijs krijg je de permissie om de straat op te gaan. Zoals mijn motorrij-instructeur zei: “Nu heb je pas toestemming om het motorrijden te mogen leren!’, bleek daarna ook in de praktijk. Na 10 maanden had ik 20.000 km opgeteld op mijn kilometerteller. Door weer en wind heen en weer op de motor van de Veluwe naar Amsterdam. Daar leer je wel van rijden! En dat bleek ook toen ik de snelle jongens in het bochtenwerk van de Eiffel in Duitsland goed kon bijhouden. De basis was goed gelegd door mijn motorrijinstructeur. En de basis moet goed zitten. Of zoals ik vaak zeg: ‘Zwemmen in ondiep water is dezelfde techniek als in diep water. Je kan alleen wat minder snel met je ‘pootjes’ bij de grond.’  Bij het organiseren van evenementen geldt dat precies hetzelfde. De manier van denken is hetzelfde bij de kleine (A-categorie) en de grotere (B- en C-categorie) evenementen.

Het is makkelijk een foute keuze te maken

Wanneer je een evenement gaat organiseren, kan je makkelijk fouten maken wanneer je onvoldoende kennis, informatie en ervaring hebt. Bij het organiseren van een klein evenement word je al gauw overspoeld door alle nieuwe informatie en de nieuwe wereld waarin je bent beland. Je wilde ‘alleen maar een evenement organiseren?!’ Bij grote evenementen word je overspoeld door de hoeveelheid informatie, de grootte van de organisatie en de manier waarop externe partners en hulpdiensten er zich ‘mee bemoeien’. Je vertrouwt al gauw op elkaars professionaliteit. Jullie zijn er immers allemaal bij? En toch zijn er vaak genoeg gebeurtenissen waaruit blijkt dat de organisatie en communicatie niet vlekkeloos verliep. Gedachten als: ”Als dit gebeurd was bij een echt incident?!” en de wenkbrauwen worden vervolgens zorgelijk getrokken. Ze tonen aan dat er nog werk aan de winkel is en evaluaties niet ieder jaar hetzelfde mogen blijven.

Wat kost een verkeerde keuze?

We hebben allemaal weleens verkeerde keuzes gemaakt. De gedachte: “Had ik dat maar niet gedaan!” of “Als ik toen wist wat ik nu weet?!” vliegen dan door ons hoofd. We weten allemaal dat verkeerde keuzes kostbaar zijn. Wanneer hulpdiensten en gemeenten zich meer met je gaan bemoeien, kost je dat veel extra tijd en frustratie. Wanneer je niet in staat ben om hun adviezen op te volgen, verlies je de goede relatie met de gemeente en kan het je extra geld en tijd kosten om dit te herstellen. Als incidenten zich voordoen op jouw terrein, kom je er pas achteraf achter dat je voor het incident verantwoordelijk gehouden wordt en aansprakelijk bent voor deze fout. Verkeerde keuzes doven het enthousiasme en de creativiteit die nodig is voor het organiseren van een evenement. Het zet je werk en privé meer onder druk dan nodig is.

Wil je de 7 fouten lezen die we maken, de dilemma’s waar we tegenaan lopen, wat ons dat kost en hoe we dat kunnen oplossen? Download dan hier het ebook: ‘De 7 meest gemaakte fouten in evenementenveiligheid.’

Marit EldersDe 7 meest gemaakte fouten in evenementenveiligheid
Share this post